31 Aralık 2012 Pazartesi

Kökler İm 97 // ke

zafanoslu bir çocuk geldi kuzenlerimle; mehmet; anne tarafım iki taraflı, baba tarafım yarım olarak bağlı; secereme ilişkin hikayemi etraflıca öğrenmiş oldum; im yakın hayattı 2012'de; köklere doğru esaslı bir hikaye bırakarak sonlandı;

bağım olan trabzon zafanoz köyü ve çevre köylerdeki ortak ad celep; osmanlıda hayvan ticareti yapan zümreyi belirtmesine rağmen; benim hikayemdeki özel adın hikayesi, konya karamanoğullarına gidiyor; öncesi muhtemelen azerbaycan üzerinden sivasa geçen avşar boyları; ve konyada uzun süre muhkim olan calapoğulları; ikinci önemli bağdaşık boyuymuş karamanoğullarının; karamanoğulları anadoluda anadolu selçuklu devletini yıkarak özerkliğini 250 yıl sürdürmüş, başkenti (konya) olan bir beylik, emirlik; anadoluda osmanlıdan sonra 2 numara olan güç aynı zamanda; ankara savaşında, yani moğollarla osmanlının karşılaşmasında timuru tutuyor ve resmi törenle beylik tanınıyor; 2. murat varna seferindeyken işgale kalkmaları üzerine 2. murat sefer düzenliyor ve bazı politikalarla beraber 40 yıl sonra 1480'de varlığına son veriliyor; işte o politikalardan biri 4 bağdaşık boyu dağıtmak; calapların karadenize varan 200 yıllık seyahatleri başlıyor; sivasa ve adıyamana doğru yayılıyorlar; 1600'lerin başında trabzondaki rum nüfusu dengelemek için 10 kilometre satıhta 6 köy teklif ediliyor; köyler yolla merkeze bağlanıyor; calaplarda mahmut dedenin büyüklüğünde bir grup oraya iskan ediyor..
köy isimleri rumcadır; türkçe adı bulak; güzel suyu bulunan demekmiş ki, 5 suyu var oranın meşhur; zafanos da kendini mutlu hissettiğin yer anlamına geliyormuş rumca; çok güzel bir yerdir; o köylerdeki türk varlığı 400 seneye varıyor; bu arada baba tarafım sürmeneli; mehmet sürmene ve merzifonun müslümanlaşan rumlar olduğunu söyledi; %25 rum desek; şu benim yunan tanrılarıyla bağım doğal olacak .):)

gelelim günün sürprizine; karamanlar 2. güç olduğu için rakiplerle temas halindeler; dolayısıyla iran ve alevilikle de bağ kuran bir mezhep kuruluyor karamanoğullarında; babailik; bizim baba ishaktan bildiğimiz tarikat; yaşayış olarak anadolu aleviliği ve doktrin olarak bektaşilik içinde eriyor; 

ve bektaşilik;
balım sultan hacı bektaşiye dayanarak kurumsallaştırıyor 2. bayezid döneminde; kökleri iran tasavvufu ve sufizm de içeren bir gelenek; 2. bayezid bundan etkilenmiş bir sufidir de; ve anadoludaki alevi-kızılbaş-batıni varlığının osmanlıda kurumsallaşması için balım sultanla bektaşilik dergah olarak tanınıyor; safevi (iran) devleti ile de bağını kesmek için..

bektaşinin üstadı: kutbud din haydar; onun ustası yesevi; bir de piri var ki; ibni arabi; onun piri de hallac-ı mansur; mansur enel hakla ve ibni arabi vahdedi vücutla en aşkın yoruma sahipler; tanrı, yaşam ve ölüm konusunda; bum!

şiilik ve iran tasavvufuyla etkileşimi olan anadolu inançları heterojenler ve ağ gibi tarikatlarla örülmüşler; bunlardan buhara ismiyle başlayan gelenek 1070'te başlamış; 1977'de hala temsilcisi olan bir gelenek; bu bir selçuklu + bir osmanlı demek;

tüm bu ağ çok ilgi çekici; ancak imaj değil tablo olarak verilmiş vikipedide; bakmak isteyen sayfanın altına baksın tablo için:

 http://tr.wikipedia.org/wiki/Babailik


bektaşiliği kurumsallaştırırken balım sultan aynı yolda olanların yakınlığına atıfta bulunmuş; bir tür kardeşlik ve yoldaşlık; ve bektaşilik rumeliye ve balkanlara doğru yürüyerek canlı kalmış; yürüdüğü zamanlarda; şimdi rumeli ve balkanlarda 2-3 milyon bektaşi olduğu söyleniyor; o gelenekten gönül kazanmış, öyle hayat damıtan; sükunet taşıyan insanlar., susan bir seda.,., 


bana aktarılan ise; hayatta ve ölümde; haktan hakka; yazgısında hem kul hem tanrı olan insan.,., 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

ula sen yormazsın şimdi kendini., yor/ula.. .).)